Surrealistisch

Reuzenpaddestoelen 

 

'Reuzenpaddestoelen' projecteert de kijker naar een surrealistische realiteit. Een stal en koeien in de wei omringen deze presentatie. Visueel surrealisme wordt het object van analyse. Het vertelt ons een sprookje. Het schilderij katapulteert de toeschouwer in een fantasiewereld, waar hij zich volledig kan laten gaan. Ik nodig hem uit om niet de vergelijking te maken tussen echt en surrealistisch, want in mijn wereld kan zelfs het surrealistische, als het met de juiste ogen wordt gezien, echt worden.

Olieverf op linnen, 90x60 cm, € 1650 

 

Pilobolus

 

Ron Westerweel ontdekte de surrealistische wereld van paddenstoelen en slijmzwammen dankzij de
macrofoto's van de bekende Amerikaanse Alison Pollack. Ze gaf hem toestemming om deze in het schilderij Pilobus over te dragen wereld en kon het resultaat zeer waarderen.

Pilobolus voeden zich met de ontlasting van grazende dieren. Deze paddenstoelen zijn kleiner dan 1 cm en gebruiken een (lichtvolgende) spuitpistoolmechanisme om hun sporen tot 3 meter ver verspreiden, waarbij een snelheid van 90 kilometer per uur wordt gehaald. Dus in feite een realistisch schilderij van de zeer surrealistisch ogende wereld van schimmels die buitenaardse wezens suggereert. Pilobolus is ook de naam van een Amerikaans dansgezelschap. Je zou kunnen speculeren waarom ze voor deze naam hebben gekozen. De line-up, de ongelooflijke interne kracht of.....?

Acryl op linnen, 60x50 cm, € 550 

 

Meta 

 

In dit surrealistisch werk wordt de klassieke architectuur met de menselijke emotie verweven. De vrouw verandert van steen in vlees, waarbij zij verbaast naar haar vleesgeworden hand kijkt. Het bevat zowel elementen uit het Griekse mythologisch verhaal Pygmalion als van de Nederlandse graficus Escher (de in het niets eindigende trap).

Olieverf op linnen, 120x90 cm, € 2350  

Waternimf

 

In deze surrealistische ode aan de waternimf wordt het verhaal van haar lust verteld. Gelukkig beschermen de parkieten haar tegen opdringerige muzikanten, waaronder de duivel. De achtergrond bestaat uit de Romeinse overblijfselen in Butrint in Albanië. 

Olieverf op linnen,  120x90 cm, € 2450 

Salvador Dalí met haan

 

De grote meester van het surrealisme op de overgang van zijn olifantendromen en de werkelijkheid. In die werkelijkheid wordt hij tot zijn schrik met een haan geconfronteerd waar hij zeker trekken van had. 

 Olieverf op linnen, 60x90 cm, € 1650  

Van Venus, zonder vriendelijke groeten. 

 

De furieuze Venus heeft het helemaal gehad met de aarde en haar demonen. Ze wil die vanaf haar planeet met volle kracht weg smijten. Echter wel in de richting van de witte zwaan, die de zuiverheid en schoonheid symboliseert. 

Olieverf op linnen, 90x120 cm, € 2150

Europa  en de witte stier

 

Het verhaal in de Griekse mythologie van de Fenicische prinses Europa op wie de oppergod Zeus een wellustig oog had laten vallen. Zeus veranderde zichzelf in een witte stier om te ontsnappen aan zijn vrouw Hera en ook om het meisje niet af te schrikken met zijn goddelijke uiterlijk. De jonge prinses was met haar vriendinnen op het strand die op het in dit schilderij gekozen moment niet wisten wat er boven hun hoofd hing. Zeus ontvoerde Europa nadat ze op de rug van het mooi uitziende, vriendelijke dier was geklommen. De stier zwom naar het eiland Kreta waar hij in zijn ware gedaante verscheen en haar verkrachtte. De schilders Rubens en Rembrandt lieten zich ook inspireren door dit verhaal, maar kozen voor een later moment. Mijn schilderij verbeeldt de onwetende en onschuldige meisjes, de dreiging en het bedrog.

Olieverf op linnen, 90x60, € 1650