Ron Westerweel (1954, Goes) schilderde tijdens zijn studie geneeskunde totdat dit niet meer te combineren viel. De toen gelegde basis bleek nog aanwezig toen hij het schilderen in 2016 weer oppakte. Na een cursus en zelfstudie is hij fulltime gaan schilderen met vanaf 2020 een eigen atelier/galerie aan de historische haven in Goes.
Hij heeft zich vooral laten inspireren door de barok, grote Hollandse meesters, impressionisten, realisten en surrealisten. Je kunt eigenlijk ook zeggen, alles ‘pikkend’ wat hem past. Dat geldt ook voor de omgeving waar zo veel te zien is als je er oog voor hebt. Daarbij is een goede camera een geweldig hulpmiddel. Die hadden de oude meesters mooi niet.
Portretten, landschappen, dieren, een thema of toch maar eens wat bijzonders uit bijvoorbeeld de paddenstoelwereld. Zijn realistisch en deels surrealistisch werk kenmerkt zich door diversiteit, kleurrijkdom, themakeuzes, karakter en sfeer met de bij het onderwerp passende techniek. Als het even kan met wat humor en een verhaal.
Als materialen gebruikt hij acrylverf, water-vermengbare olieverf, aquarel, panpastel / pastelkrijt en houtskool.
Ron heeft geëxposeerd op verschillende Dutch Art Fairs, de Nationale Kunstdagen, Bubble Art Project (diverse Europese steden), Florence Biennale, Los Angeles artshow, Red Dot Miami en in galeries.
In 2021 kreeg hij een eervolle vermelding voor zijn uitzonderlijke kunst van de organisatie ‘Jakunst’. In januari 2023 ontving hij in Florence voor zijn artistieke verdiensten van de kunstcuratoren Salvatore Russo & Francesco Saverio Russo uit Rome de 'International Prize Donatello'. In april 2024 ontving hij in Milaan de 6e International Prize Leonardo da Vinci. In oktober 2024 finalist 67th Artavita Online Art Contest.
Lid Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars en Jakunst
Publicaties van werk in: 'Prachtige portretten', 'Geëerde Kunstenaars' (Jakunst, 2022), Contemporary Celebrity Masters Vol 1-2023 (Fondation Effetto Arte), Artists at the LA ART SHOW 2024, Contemporary Celebrity Masters Vol 2-2024, World Wide Art Magazine # 15 (https://wwab.us/wwa-magazine-15/) page 63, 64.
Mijn werkruimte werd veel te klein en het licht was behelpen. Dit leidde tot de Galerie Goese Kade, waarover meer op de website daarvan: